marți, 6 noiembrie 2012

Sorbul-sorbus torminalis

In padurile noastre de foioase intilnim si acest arbore sorbul care creste foarte bine in zona de deal pina in zona molidului.Eu l-am intilnit rar prin padure si  de aceea l-am cautat   si acum toamna pentru a-i cunoaste si fructele. Sint mai multe specii de sorb,domestica si aucuparia-scorusul de munte.Creste pina la15 m.La trunchi seamana cu visinul.Are florile albe dispuse in buchet.Frunzele se aseamana cu cele de paltin cu o culoare verde lucitor.Toamna  sint la inceput galbene si apoi roscate.Fructele sint asemanatoare cu perele salbatice dar mai mici.Au culoare brun roscat,cu gust dulce acrisor-astringent.Sint foarte cautate de pasari acum in luna octombrie cand s-au copt.Asa le-am putut si eu culege de pe jos pentru ca arborii sunt mari , a si plouat in acea zi si nu puteam sa ma urc in ei.Dupa ce se inmoaie sint mai gustoase,am mancat o mana de ele .Am inteles ca se poate prepara ,gem,marmelada,vin si chiar rachiu.Deci ,o solutie pentru supravietuire.
 Am intilnit si un exemplar mai mic ,dar la radacina a fost frecat de mistreti si i-a fost distrusa scoarta.Din lemnul sau se pot face diferite obiecte ,cum ar fi :rigle, compasuri si suruburi pentru teasc.Lemnul este tare des si greu.Bineintele ca e bun si de foc.Fructele scorusului de munte au o gramada de intrebuintari terapeutice-naturiste.
 Fructele sale.

Un motiv in plus cand plecam la padure este de a cauta sa ne intalnim cu acest copac ,si sa ne imprietenim cu el pentru ai afla secretele.Deabia astept sa gasesc si o creanga cazuta pentru cioplit.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu