miercuri, 8 august 2012

Mojdreanul - Fraxinus ornus

 Mojdreanul face parte din specia frasin. Deci var bun cu frasinul comun.Ca si copac l-am aflat acum citiva ani primavara ,cind am vazut o coama de deal toata alba datorita florilor paduricii de mojdreni.Este diferit de celalalt frasin deoarece el infloreste dupa infrunzire,pe cind frasinul comun,infloreste inaintea infrunzirii.Acest exemplar este in padure si se comporta ca un arbore,dar pe locuri pietroase - calcaroase creste sub forma de arbust.Infloreste in luna  mai si este frumos si ca arbore ornamental.
 Florile sunt albe si miros frumos. Din arbustii mai mici se pot face araci.Primavara cind seva incepe sa urce catre frunze putem colecta suc de mojdrean ca si la arborii de cauciuc.(asta am aflat-o acum in vara,am sa incerc in primavara viitoare).Seva este buna ca laxativ.De la frasin ca si planta medicinala se foloseste : coaja mugurii,frunzele si semintele.Este folositor in guta si reumatism.Mai are si alte intrebuintari dar trebuie aprofundat studiul.Semintele ar fi bune in cresterea potentei la barbati.Ce mai daca mai punem ca orice lemn pe linga multiple intrebuintari este bun si de foc,am spus aproape tot.Albinele aduna o miere deosebita de  la mojdrean.
 Cel din dreapta este mojdreanul meu.Deci putin cite putin trebuie sa ne imprietenim cu toti copacii si copaceii din padure  si daca suntem curiosi ne pot spune multe. Numai aplecindune  asupra fiecarui fir de iarba putem afla povestea lui.

3 comentarii:

  1. Nu doar mosdreanul e var cu frasinul ci si regiunea mea e verisoara cu regiunea ta:). Zic asta pentru ca mosdreanul nu creste peste tot in Romania, ci numai in zone mai calde si protejate. La mine e plin de mosdrean. E superb cand infloreste primavara. Eu recunosc mosdreanul dupa numarul de frunze: 5-9 frunze, frasinul face 11. De intrebuintari, inafara ca-i melifer si ornamental, nu stiam. Merci de informatii.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salut,
      Unde gasesc sieu cativa puieti de mojdrean ?
      multumesc !

      Ștergere
  2. Nu am cunoscut mosdreanul deoarece cum ai zis si tu nu creste in toata tara.Deci in Moldova si prin nord nici vorba de acest copac.Pentru un neavizat orice arbore e un copac in padure.Dar daca incepi sa aprofundezi iti dai seama ca sunt o sumedenie de detalii.Multumesc de comentarii si completari.Mie drag frasinul pentru alura sa zvelta El ma obliga ,cind merg prin frasineturi sa fiu cu ochii pe sus pentru a cauta furcile de pus fin pe virful clailor

    RăspundețiȘtergere