marți, 7 ianuarie 2014

Cateva ore la padure

Vremea calma si frumoasa din aceasta iarna  a prelungit sezonul de colectare a unor plante medicinale ,mai bine zis a radacinii lor.Se poate colecta si coaja si in urmatoarea perioada muguri ,apoi cand se mai incalzeste ,seva unor arbori.Aceste fructe mici si rosii sunt fructele plantei-Untul pamantului.Atentie-sunt otravitoare-a nu se consuma.In uz medicinal se foloseste radacina.
In aceasta zona este foarte mare ruptura de arbori datorita diverselor cauze.Majoritatea sunt arbori batrani,se rup datorita greutatii coroanei pline de frunze,flori si fructe,vantului,putrezirii radacinii,ploilor,etc.Deci  resurse de:foc,constructie si bineinteles cioplit.Zona este inaccesibila datorita inclinarii mari a dealului si lipsei drumurilor,deci acolo gasesti lemn in toate stadiile.De la verde  pana la putred, bun pentru flori.Numai sa ai spate tare  pentru  carat.Padurea este de foioase formata  majoritatea din fag,carpen si mult tei.Intercalat  putin paltin,jugastru,cires,ulm,frasin,si alti arbori .Arbusti: soc,paducel ,maces si clocotis pe la margini de padure,bineinteles or mai fi si altii dar ori nu-i cunosc ori  au scapat acum.
Am gasit o tulpina generoasa de tei si am zis  s-a incerc poate extrag o bucata cam de 45 cm L pentru un platou rustic(un proiect viitor).Grosimea de vreo 30 cm ,m-a uimit fierastaul ca a razbit asa grosime,datorita lungimii trunchiului care s-a lasat in jos si a largit taietura si faptului ca am mers cu taieturile  simultan si le-am terminat pe amandoua odata.
 Alta ciopleala,o lingura mare de paltin.Gasesc greu paltin rupt pentru ca este rar si rareori imi da si mie cate o creanga.Am observat  la cioplit ca  lemnul este casant sare asa bucati din secure si daca tai creanga cat de groasa  o treime si o lovesti invers de ceva,se rupe imediat.
Paltini gemeni ,cat de curand ma voi delecta cu seva lor,unul din ei mi-a daruit bucata de lemn.
Si aici o ditamai iasca de fag ,aprox.35 cm .Nu va puteti imagina cate intrebuintari are in afara aprinsului  de foc si afumatul stupului.Niste mesteri din Corund -Harghita  prelucreaza iasca si fac palarii si diferite aranjamente de frunze .Alti mesteri prelucreaza si fac un obiect  numit  amadou pentru uscat mustele artificiale  de  pescuit.Se mai pot folosi ca suporturi pentru flori,taburete si alte obiecte rustice ,dupa cum avem fiecare imaginatia.Un prieten,Adi mi-a dat o idee - un suport  pentru chei de pus pe masa sau pe perete.Acum lucrez la el.Imformatia trebuie transmisa pentru a ne folosi de ea pentru ca multe mestesuguri se pierd datorita-cica modernizarii vietii.Se mai folosea ca pansament  la oprirea sangelui acu mai bine de 5o-60 de ani  cand nu erau  atatea materialele,datorita efectului antiseptic.
 Si aici o cresa de iasca,poate viitoare proiecte de  mestereli.
Dar aici in zona se afla"Poiana cu leurda". Am zis sa o scot un pic de la hibernare si sa mai mut  la mine in gradina. Cam asa arata radacina ei in luna ianuarie.Radacina  de leurda se poate consuma fara probleme ca si frunza ei de asemenea.Este informatie doldora aici pe net,si eu am aratat-o intr-o postare anterioara.Acum  eu as alege o tinctura -!00 g de bulbi-taiati marunt  in 300 ml alc de 70 gr- macerare  10 zile langa o sursa de caldura.Apoi trasa in sticla de culoare inchisa si folosita de trei ori pe zi inainte de mese,o lingurita de  tinctura la un pahar  cu apa.Leurda se foloseste la tratamentul multiplelor afectiuni,mai ales pentru dezintoxicarea organismului si a curatirii  sangelui  asociata cu urzica,primavara.

 Si aici  radacina de -untul pamantului,care am colectat-o pentru un  amic, .Am spus despre el intro postare anterioara Se foloseste ca tinctura sau  unguent in diferite preparate asociat cu tataneasa si galbenele pentru ameliorarea reumatismului.A fost foarte bine inradacinat si deja are lastari pentru o noua etapa de viata in primavara.
 Si aici un alt prieten -Clocotis-tulpini si seminte.Lemnul inca nu l-am studiat dar este vreme.Am inteles ca este bun asociat cu teiul  deci cred ca este nelipsit in padurile de tei.Am spus despre el in alta postare .
Fructele - comestibile chiar am mancat si sunt gustoase. Ele sunt aparate de un invelis gol pe dinauntru  ceea ce fac ca fructele sa sune in acest invelis cand crengile se scutura.Am  aflat ca din fructe  calugarii confectionau cruciulite  si in vechime unele doftoroaie de la tara le foloseau asociate cu mladite de clocotis in diverse ritualuri.(Imi scapa acum pentru ce.)
 O ultima escala  ,malul raului Mures un prieten care se supara rareori pe noi primavara si mai iasa din matca pentru a ne culca la pamant recoltele  dar si pentru a imbunatati terenul cu aluviuni.
O dupa amiaza frumoasa  cu aer tare si conditie fizica buna.La revedere.

Un comentariu:

  1. Ineresante si foarte utile informatiile din material, multumesc. O plimbare folositoare si rodnica. O zi minunata sa aveti,

    RăspundețiȘtergere