joi, 20 octombrie 2011

Mere salbatice

Acum vreo 15 ani pe malul piriului unde locuiesc ,in fata casei a rasarit un pui de mar dintr-o saminta dusa de pasarele.(sau dintr-un cotor de mar aruncat).La inceput am crezut ca e mar paduret,dar dupa ce a inflorit si a fructificat am luat cunostinta de fructele sale mari ,zemoase si gustoase.Acum este un mar in toata regula care o data la doi ani rodeste cam 3 cosuri mari de mere aromate.Acest soi de mere nu este altoi deoarece a crescut spontan,dar nu este nici paduret ,pentru ca merele padurete sint mici si foarte acre chiar daca sint coapte.Si un consatean din sat mi-a spus ca are si el unul acasa in gradina care creste tot linga un piriias,de unde am concluzionat ca ii place mult umezeala.Acestor mere le-am zis salbatice.Ele nu tin peste iarna ,sint cam 3-4 la Kg,sint acre acum in octombrie dar dupa ce se coc(se ingalbenesc),sint foarte parfumate si gustoase.Ca si pom nu trebuie stropit,curatat sau dat cu ingrasaminte.Deci si natura ne poate oferi surprize,deoarece acest mar  (zic eu) a rasarit dintr-o saminta din mar cultivat.Poate daca am avea rabdare sa  obtinem puieti de mar din seminte din soiuri diferite  ar iesi diferiti hibrizi  cu mere  frumoase si arome diferite.Cine stie poate se ocupa cineva si de asa ceva.Sa auzim de bine.

5 comentarii:

  1. Sintem in secolul vitezei nu mai avem rabdare sa asteptam sa creasca mere din seminte.

    RăspundețiȘtergere
  2. Am gasit si eu un mar crescut singur in dreptul unui gard. L-am mutat intr-un loc mai bun (practic era impletit in gardul de plasa). Inca nu-s hotarat ce sa fac: sa-l las sa vad ce soi de mere va face s-au sa-l altoiesc cu mar domnesc.

    RăspundețiȘtergere
  3. soiul se numeste Ponic.
    Creste foarte mare si este destul de productiv.
    Ai griga de el, peste cativa ani o sa ai toata toamna mere gustoase.

    RăspundețiȘtergere
  4. 2018 an fatidic pentru acest mar.In luna iulie datorita abundentei de mere sa prabusit sub povara lor.

    RăspundețiȘtergere